Wszędobylski Kolagen

Nazwa „kolagen”

Pochodzi od greckiego słowa „sklejać” i oznacza substancję, która spaja tkanki.

Czym właściwie jest kolagen i gdzie w naszych organizmach potrzebujemy go najbardziej?

Kolagen jest specyficznym białkiem, przypominającym poskręcaną linę o włóknach połączonych wiązaniami krzyżowymi.

Skręcone są trzy nici złożone z aminokwasów połączonych w szereg. To trójwymiarowa struktura nazywana „potróją helisą”. Takie cząsteczki mogą łączyć się ze sobą na różne sposoby. Dzięki takiej budowie kolagen jest elastyczny i wyjątkowo wytrzymały.

Kolagen odpowiada za strukturę ścięgien, zapewnia wytrzymałość skórze, mięśniom, kościom, naczyniom krwionośnym, tworzy też rusztowanie tkanki łącznej. Włókna kolagenowe są wykorzystywane do naprawiania uszkodzeń, co łatwo można sobie wyobrazić obserwując tworzenie się blizny.

Kolagen ma nieco odmienną budowę w różnych tkankach i narządach. Najpopularniejsze, ogólne rozróżnienie typów kolagenu to:

  • skóra, ścięgna, kości -typ I, III i V
  • naczynia krwionośne i przewód pokarmowy -typ III
  • chrząstka- typ II

Ta podstawowa klasyfikacja, opracowana wiele lat temu. Dziś wiadomo już, że jest ona uproszczeniem i obejmuje tylko najczęstsze typy włókien kolagenowych. Rodzajów kolagenu jest bowiem ponad 30.

Starzenie się skóry, a poziom kolagenu.

W skórze kolagen jest dosłownie wszędobylski. To kolagen tworzy całe rusztowanie dla komórek. Niedostatek kolagenu (wynikający m.in ze starzenia się i zmniejszania wydajności komórek tkanki łącznej syntetyzujących to białko) wiąże się z pojawieniem się zmarszczek, wysuszeniem skóry, zmianą kształtu twarzy czy pojawiającymi się przebarwieniami.

Starzenie się skóry to problem spędzający sen z powiek przede wszystkim kobietom…

Jak zatrzymać piękną i zdrową skórą na dłużej?

Suplementacja kolagenu nie tylko dostarcza budulca do tworzenia nowych włókien kolagenowych , ale też stymuluje komórki do wytworzenia kolagenu w większej ilości.

 

Skutkiem suplementacji kolagenu okazał się wzrost jego gęstości w skórze. Poprawa jej elastyczności i nawilżenia oraz przyspieszenie gojenia się ran.

Koreańscy naukowcy z katedry Dermatologii Chung-Ang University College of Medicine w Seulu, dowiedli, że suplementacja peptydów kolagenowych korzystnie wpływa na poprawę nawilżenia skóry, przy czym mała porcja witaminy C poprawia działanie tych peptydów.

W badaniu wzięło udział 32 ochotników. Podzielono ich na 3 grupy.

Grupa (A) nie przyjmowała suplementu

Grupa (B) przyjmowała codziennie przez 12 tygodni 3 g peptydów kolagenowych

Grupa (C)przyjmowała codziennie przez 12 tygodni 3 g peptydów kolagenowych oraz 500 mg witaminy C.

Wyniki wskazały istotną różnicę w nawilżaniu skóry , elastyczności i utracie wody na korzyść grup B i C w stosunku do grupy A (nie przyjmującej suplementu).

(Badanie z: J.Drugs Dermatol. 2019 Jan 1;9-16. Oral Collagen Suplementation: A. Systematic Review of Dermatological Applications. Choi FD,Sung CT,Juhasz ML, Mesinkovsk NA.)

Ważne

Witamina C i żelazo są niezbędne w prawidłowej syntezie kolagenu. Zadbaj o odpowiednią ich ilość w diecie.

W skórze w każdym rokiem ubywa kolagenu, a punktem kluczowym jest menopauza, po której produkcja kolagenu przez organizm zwalnia do minimum.

Istnieją wrodzone choroby polegające na defekcie genetycznym syntezy kolagenu. Najbardziej znaną jest zespół Ehlersa-Danlosa. Ze względu na brak prawidłowych włókien kolagenowych skóra tych chorych może być rozciągana niczym guma, chorzy mogą nadmiernie wyginać stawy (samoistne zwichnięcia), problem mogą też im sprawiać niewydolne z powodu nadmiernej rozciągliwości naczynia krwionośne.

Kobiety stosujące kolagen mogą wpływać za jego pośrednictwem nie tylko na skórę, ale i na inne narządy- wykazano na Uniwersytecie we Freiburgu. Rok suplementacji peptydów kolagenowych u kobiet po menopauzie zaowocował istotnym wzrostem masy kostnej i poprawą markerów obrotu kostnego, świadczącą o redukcji resorpcji kości i poprawie ich tworzenia.

A przecież redukcja masy kostnej po menopauzie jest istotą ciężkiej choroby jaką jest osteoporoza.

Suplementacja kolagenu, a stan stawów układu ruchu

Kolagen tworzy około 60% suchej masy chrząstki i w znaczne mierze przyczynia się do jej unikatowych właściwości mechanicznych. Wytwarzany jest i modyfikowany przez chondrocyty, które dokonują modyfikacji składu chrząstki w odpowiedzi na siły na nią działające. Stary kolagen jest zużywany, a w miejscach najbardziej tego potrzebujących odkładany jest nowy. Jednak z wiekiem (oraz z kumulacyjną intensywnością obciążeń stawów) ograniczeniu ulega zdolność chondrocytów do produkcji i przetwarzania kolagenu i innych substancji odpowiadających za integralność chrząstki. Chrząstka starzeje się tak samo jak skóra i inne narządy. Niedobór kolagenu prowadzi do uszkodzeń chrząstki, sztywnienia i kruchości. Postępujące uszkodzenie chrząstki często przybiera postać objawową, nazywaną chorobą zwyrodnienia stawów- z bólami, sztywnością i trudnością poruszania, czyli ograniczeniem funkcjonowania stawu.

Jak można ratować chrząstkę?

1. Powszechnie do ratowania chrząstki wykorzystuje się dwa nutraceutyki: chondroitynę z glukozaminą. Skuteczność ich potwierdzają badania kliniczne.

2. Są też badania (pierwsze wzmianki pojawiły się w latach 80-tych), że skuteczne też jest podawanie hydrolizatu kolagenu (czyli kolagen rozbity enzymatycznie na drobne cząstki). Kolagen jest uznawany za bezpieczny, czego nie można powiedzieć o lekach przeciwbólowych.

W 2018 roku kolagen z witaminą C znalazł się w dokumencie MKOL (Międzynarodowy Komitet Olimpijski) podsumowującym jakie nutraceutyki mają udowodnione naukowo działanie u sportowców. Kolagen pojawił się w grupie substancji poprawiających zdolność do treningu, łagodzących bóle mięśniowe i urazy (notabene wraz z kwasami Omega 3 i witaminą D)

W amerykańskim badaniu klinicznym z udziałem sportowców zaobserwowano, że hydrolizat kolagenu podawany przez 24 tygodnie sportowcom z bólami stawów skutecznie łagodził bóle spoczynkowe, ból podczas chodzenia, w pozycji stojącej, związany z noszeniem i podnoszeniem przedmiotów [1]. Efekty były jeszcze lepsze, gdy skupiono się na analizie wpływu suplementacji kolagenu na ból stawów kolanowych. Podobne efekty u sportowców z czynnościowym bólem kolana zaobserwowali także naukowcy z Niemiec

Kolagen kolagenowi nierówny ! Pamiętaj

Sprawdź TEN, polecamy

Zawiera 516 g , zalecana porcja dzienna 17 g, czyli opakowanie wystarcza na 30 dni.
Po rejestracji w sklepie obowiązuje zniżkowa cena, czyli 157 zł

Piśmiennictwo:

Curr Med Res Opin. 2008 May;24(5);1485-96,24-Week study on the use of collagen hydrolysate as adietary supplement in athletes with activity-related joint pain.Clark KL, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, Aukermann DF, Meza F, Millard RL, Deitch JR, Sherbondy PS, Albert A.

.Cold Spring Harb Perspect Biol. Jan;(1):a004978. The Collagen Family. Sylvie Ricard-Blum

Na podstawie folderu Collagen Natures’s Sunshine 2020